top of page

״מגיעות לנו זכויות מחמת היותנו אזרחים ולא מפני ששירתנו בצבא״ | בלוג מסרבות

מדינת ישראל פעלה, ועודנה פועלת, על מנת למחוק את הזהות של הדרוזים, ולצערנו, אפשר לומר כי היא הצליחה במידת מה לשטוף את מוחם של הדורות הצעירים. בשנות ה80׳ הפרידה מדינת ישראל את תכניות הלימודים של הדרוזים מאלו של הערבים, ושינתה את תכנן, כאשר המטרה היא להנחיל בתודעת הדרוזים זהות חדשה ומסולפת: הזהות "הדרוזית-הישראלית". זהות זו נאמנה למדינת ישראל, אינה מפקפקת בשירות הצבאי, ורואה את עצמה חלק מהחברה הישראלית וממדינת ישראל.מניפולציה זו נעשתה על ידי שכתוב ספרי ההיסטוריה, הערבית והאזרחות, והוספת שיעור חדש שנקרא "המורשת הדרוזית" שאין בינו לבין מורשת דבר. בנוסף לכך, התחיל מערך הגדנ"ע להנכיח יותר ויותר את סוגיית השירות הצבאי בבתי הספר הדרוזיים, עד שנוכחותו הפכה טבעית בעיני התלמידים.

למזלנו, ישנם דרוזים רבים אשר לא נכנעו לניסיונות אלו של שיבוש הזהות, ועדיין מחזיקים ומתגאים בזהותם הערבית. חלקנו התוודענו למציאות אחרי השירות הצבאי, ולאחרים התמזל מזלם והתוודעו לכך לפני השירות הצבאי, והם סירבו להיות חלק ממוסד רקוב זה.

אנחנו קבוצה של סרבנים דרוזים המחויבים לעודד חשיבה מחודשת על הגיוס שנכפה על הדרוזים, בזמן שחלק גדול מקרב אחינו מתייחס לדבר זה כמובן מאליו וכחלק מחובותיו כלפי המדינה. אנו פועלים מתוך האמונה שזכויות אינן קשורות בחובות, ושמחובתה של המדינה להעניק לנו את זכויותינו מעצם היותנו אזרחים. יתרה מכך, מדיניות המדינה כלפינו כדרוזים, בדומה לשאר הערבים, היא מדיניות של אפליה ונישול, ואת זה רואים במובהק בהריסות הבתים ובהפקעת האדמות המתמשכת.

בנוסף, אנו מאמינים שמערכת הצבא היא מערכת דכאנית המיישמת את מדיניות הכיבוש הברורה של ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים. אנחנו מסרבים לקחת חלק במערכת כזו אשר מעניקה ביטחון למתנחלים ומונעת מהפלסטינים לחיות על אדמתם בכבוד. אנחנו מסרבים לקחת חלק ברצח של אנשים חפים מפשע, בסגר המתמשך על מיליון בן אדם בעזה שחיים ללא חשמל, מים, חינוך וטיפול רפואי, במעצרים של קטינים ובהריסות בתים המשאירים משפחות שלמות ללא מכסה.

אנחנו רוצים חברה אשר בניה ובנותיה חופשיים וחופשיות לבחור את דרכם\ן, חברה אשר מודעת להשלכות הפוליטיות, החברתיות והכלכליות של הגיוס בצבא, ומודעת לכך שסירוב הגיוס הוא מעשה לגיטימי, וכזה שאינו משפיע על עתידו של הסרבן כפי ששכנע אותנו הממסד הישראלי אשר נקט בכל האמצעים כדי לשטוף את המוח שלנו. אמצעים אלו לא מצליחים לשכנע אותנו (ואחרים שאנחנו בטוחים שהם נמצאים שם ומושתקים) להתרחק מהזהות שלנו ולהשתתף במערכת של דיכוי ובמערכת אשר האפליה אינהרנטית בתוכה, כמו שהיא אינהרנטית בממשלה עצמה אשר מחוקקת חוקים המעגנים את מעמדינו הנחות, כמו החוק הלאום.

הדרוזים הזועמים על החוק החליטו לצאת בהפגנת ענק שנערכה ביום 4.8.2018, שלובי ידיים עם השמאל הישראלי אשר ראה בחוק פגיעה אנושה בדמוקרטיה. מנהיגי ההפגנה, היו אנשי צבא ואנשי צבא לשעבר מהימין הדרוזי, שאימצו רטוריקה של "שכירי חרב" לפיה: הדרוזים עמדו לצד היהודים מלפני קום המדינה ומשרתים נאמנים בצבא הישראלי, ולכן מגיעות לנו זכויות שוות.

רטוריקה זו היא רטוריקה אנטי-דמוקרטית וגזענית. אנטי דמוקרטית משום שהיא קושרת בין החובות, ובפרט שירות בצבא, לבין הזכויות – וזהו, כשלעצמו, שיח אנטי דמוקרטי. וגזענית משום שהיא מתעלמת משאר הערבים במדינה, ומחפשת פתרון לדרוזים בלבד. שיח מסוג זה, שמדגיש ייחודיות עדתית, הוא שיח גזעני, שאינו שונה מהרטוריקה של החוק עצמו, ושיח אשר מנציח את מאמצי המדינה שנעשו כדי להפריד אותנו משאר הערבים.

כמי שחלקנו נכח בהפגנה, ראינו במו עינינו כי רבים דרשו שוויון זכויות טוטאלי לכל מי שאינו יהודי בלי שום קשר לצבא, ועל כך אנו מברכים ושמחים. אך כאמור, הימין הציוני הדרוזי שהוביל את המחאה, השתמש בשיח תבוסתני ומתרפס. שיח מתקרבן ומכאן חולשתו. אפילו היהודים שהשתתפו בהפגנה דיברו על שוויון טוטאלי יותר מהדרוזים.

אנו מאמינים, כי מגיעות לנו זכויות מחמת היותנו אזרחים ולא מפני ששירתנו בצבא. אנו מצרים על כך שהרצון האמיתי של המפגינים לא בא לידי ביטוי בתקשורת ומי שדיבר בשמנו לא מייצג את רוב הדרוזים שהפגינו בעד שוויון לכולם (ערבים ויהודים כאחד). חבל מאוד שמי שהנהיג את המאבק הם אנשי צבא מובהקים, חלקם אנשי ליכוד ותומכי ליכוד, אשר הם, למי שבטעות כח, אלה שחוקקו את החוק.

ההנהגה הזו לא מייצגת אותנו. אנחנו, הסרבנים הדרוזים, דורשים שוויון לכל אדם בעל אזרחות ישראלית, ללא קשר לאיזה לאום הוא משתייך.הצעד הראשון שעל הדרוזים לעשות, כתגובה לחוק הלאום ובכלל, הוא להיאבק בגיוס החובה שהוטל עלינו בניגוד לרצוננו ב-1956. אין שום סיבה שאחרי שהמדינה קבעה בחוק את מה שהיה ידוע לנו לפני: שאנחנו לא אזרחים שווים, שנשרת אותה. עלינו להפנים כי מדינת ישראל היא מדינת היהודים בלבד, ומי שאינו יהודי לא נספר.

אנו מקווים שבעקבות חוק הלאום יותר ויותר דרוזים יתפכחו, ויבינו את גודל השקר שהם חיו בו. יקראו מחקרים על זהותם, ויעמדו איתנים אל מול הניסיונות הבלתי פוסקים של המדינה להשפיע עליה. ושיחליפו את הרטוריקה מרטוריקה מתקרבנת ותבוסתנית לרטוריקה חזקה המתבססת על צדק.

 

ליצירת קשר עם קבוצת ״סרבנים דרוזים״ ניתן לשלוח מייל לכתובת: savandruzi@gmail.com


פוסטים נוספים
תגיות
No tags yet.
bottom of page